BH Forum
Novi BH internet forum


Novi Postovi

1
Pravo / Prijedlog zakona o elektronskom potpisu
« Zadnji post od x u Danas u 08:38:22 prijepodne »
Prijedlog zakona o elektronskom potpisu
Utvrđuju se pravna i normativna rješenja za uvođenje elektronske preporučene dostave, a proširuje se i spektar usluga koje certifikaciona tijela nude svojim korisnicima
21.05.2019.

Vlada Republike Srpske utvrdila je Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o elektronskom potpisu.

Osnovni razlozi za donošenje izmjena i dopuna Zakona o elektronskom potpisu Republike Srpske ("Sl. glasnik RS", br. 106/2015) posljedica su nove organizacije republičkih organa uprave Republike Srpske i terminološke su prirode. Donošenjem novog Zakona o republičkoj upravi ("Sl. glasnik RS", br. 115/2018) Ministarstvo nauke i tehnologije se transformisalo u Ministarstvo za naučnotehnološki razvoj, visoko obrazovanje i informaciono društvo, te je bilo neophodno izmjenu naziva Ministarstva evidentirati i u zakonima u kojima se Ministarstvo spominje.

Pored navedenog, dopunom Zakona o elektronskom potpisu Republike Srpske utvrđuju se pravna i normativna rješenja za uvođenje elektronske preporučene dostave. Uvođenjem elektronske preporučene dostave bolje se reguliše oblast elektronske razmjene podataka, a proširuje se i spektar usluga koje certifikaciona tijela nude svojim korisnicima.

www.pravobih.com
2
Pravo / Pokrenute izmjene Zakona o strancima
« Zadnji post od x u Svibanj 15, 2019, 11:30:38 prijepodne »
Pokrenuti proceduru izmjene i dopune Zakona o strancima u kojem bi se izmijenile odredbe koje se odnose na ograničenje broja lica koja mogu zatražiti azil u BiH
15.05.2019.

Predstavnički dom Parlamenta Federacije BiH usvojio je pet usaglašenih zaključaka kojima se od vlasti u BiH traži da riješe migrantsku krizu na području Unsko-sanskog kantona.

Poslanici u Predstavničkom domu sa područja Unsko-sanskog kantona predložili su na tematskoj sjednici 10 zaključaka u kojima se predlaže način rješavanja migrantske krize na području ovog kantona, ali je tokom pauze u zasjedanju usaglašeno njih pet.

U prvom zaključku Predstavnički dom traži od Savjeta ministara da hitno izradi strategiju upravljanja migrantskom krizom u BiH, kako bi teret migrantske krize ravnomjerno bio raspoređen na cijelu BiH.

Predstavnički dom s ciljem obezbjeđivanja socijalne kohezije i ravnopravnosti stanovnika Unsko-sanskog kantona sa drugim kantonima u FBiH, te prava i digniteta migranata i izbjeglica najoštrije osuđuje sve oblike govora mržnje, ističe se u drugom zaključku.

U trećem zaključku Predstavnički dom traži od Parlamenta BiH i Savjeta ministara da se u saradnji sa svim policijskim i bezbjednosnim agencijama u BiH dodatno angažuju u zaštiti granice BiH.

Predstavnički dom zahtijeva od Vlade FBiH da iz tekućeg granta dodijeli četiri miliona KM za potrebe zdravstva i uspostavljanje povoljnog stanja bezbjednosti u Unsko-sanskom kantonu, dok se u petom zaključku od Savjeta ministara i Parlamenta BiH traži da pokrenu proceduru izmjene i dopune Zakona o strancima ("Sl. glasnik BiH", br. 88/2015) u kojem bi se izmijenile odredbe koje se odnose na ograničenje broja lica koje mogu zatražiti azil u BiH.

Usvajanjem navedenih zaključaka završena je tematska sjednica.

www.pravobih.com
3
Pravo / UIO BiH U porastu iznos prikupljenih sredstava
« Zadnji post od x u Svibanj 11, 2019, 12:05:28 poslijepodne »
UIO BiH U porastu iznos prikupljenih sredstava

Uprava za indirektno oporezivanje Bosne i Hercegovine (UIO BiH) saopštila je da je za prva četiri mjeseca ove godine prikupila 2,49 milijarde KM prihoda od indirektnih poreza ili za 201 milion KM više nego u istom periodu prošle godine.

Nakon izvršenog povrata PDV-a poreskim obveznicima u Bosni i Hercegovini u iznosu 471 milion KM, neto prikupljeni prihodi za prva četiri mjeseca ove godine koji su raspoređeni korisnicima iznosili su 2,19 milijardi KM, što je više za 155 miliona KM u odnosu na prva četiri mjeseca prošle godine, navodi se u saopštenju.

Za finansiranje zajedničkih institucija Bosne i Hercegovine raspoređen je iznos od 245 miliona KM, Republici Srpskoj su doznačena 444 miliona KM, Federaciji BiH 911 miliona KM, dok je Brčko Distriktu doznačeno 55 miliona KM.

Osim raspoređenih prihoda, po osnovu posebne putarine za izgradnju auto-puteva i izgradnju i rekonstrukciju drugih puteva, Republici Srpskoj je doznačeno dodatnih 41,2 miliona KM, Federaciji BiH dodatnih 62,3 miliona KM, a Brčko Distriktu 2,1 milion KM.

www.pravobih.com
4
Pravo / Trazi se reforma Ustavnog suda BiH
« Zadnji post od x u Svibanj 07, 2019, 09:20:55 prijepodne »
TRAŽI SE REFORMA USTAVNOG SUDA BIH
07.05.2019.

Posljednja odluka Ustavnog suda BiH o Danu Republike Srpske je akt suprotan praksi država EU i evropskom pravu, zbog čega, u očima građana Republike Srpske i BiH, nema legitimitet, ističe se 21. Izvještaju Republike Srpske upućenom Savjetu bezbjednosti UN.

U Petom dijelu Izvještaja navodi se da je Ustavni sud BiH 29. marta neustavnim proglasio aktuelni Zakon o danu Republike Srpske ("Sl. glasnik RS", br. 113/2016 i "Sl. glasnik BiH", br. 30/2019 - odluka US BiH), koji Srpska obilježava kao dan njenog osnivanja, uprkos činjenici da je ovaj praznik, prema zakonu, potpuno sekularan i dobrovoljan.

Ocjenjuje se i da ova odluka Ustavnog suda BiH naglašava urgentnu potrebu za reformom ove pravosudne institucije s ciljem vraćanja vladavine prava i povjerenja među konstitutivnim narodima BiH.

U najnovijem izvještaju se naglašava da je osnova za ovakvu odluku Ustavnog suda BiH o Danu Republike pravno neodbranjiva.

"Dan Republike Srpske, kojim se obilježava godišnjica rođenja Republike Srpske, predstavlja proslavu njenog postojanja koje je u potpunosti priznato i prihvaćeno u Ustavu BiH kao Aneksu 4. Dejtonskog sporazuma", podsjeća se u Izvještaju.

U ovom dokumentu se navodi da se u odluci tvrdi da zakon Republike Srpske o Danu Republike krši "član II /4/ Ustava BiH u vezi sa članom 1.1 i član 2.a/ i c/ Međunarodne konvencije o ukidanju svih oblika rasne diskriminacije i član 1. Protokola broj 12. uz Evropsku konvenciju o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda".

"Član II /4/ je odredba kojom se zabranjuje diskriminacija, slična odredbama koje su sadržane u ustavima mnogih evropskih zemalja. Ustavni sud je navodi u vezi sa opštim odredbama Konvencije o ukidanju svih oblika rasne diskriminacije i Protokola 12. uz Evropsku konvenciju o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda kojima se zabranjuje diskriminacija, a koje su generalno usvojene u Evropi", navodi se u Petom dijelu Izvještaja.

Međutim, pojašnjava se u Izvještaju, u Republici Srpskoj nije poznat nijedan primjer iz Evrope ili iz svijeta uopšte gdje je javni praznik zabranjen na osnovu ovih odredbi kojima se zabranjuje diskriminacija.

U dokumentu se podsjeća da je u studiji Evropskog parlamenta iz 2013. godine navedeno da je nekoliko ustavnih sudova, rješavajući navodno diskriminatorski karakter propisa kojima se nedjelja i najvažniji hrišćanski praznici proglašavaju državnim praznicima odbacili ove predmete smatrajući da odluka zakonodavca kao takva nije neracionalna s obzirom na vjersku i istorijsku tradiciju društva i činjenicu da su ovi praznici, vremenom, poprimili sekularno značenje.

www.pravobih.com
5
Pravo / Uskoro opsti kolektivni ugovor u entitetu Republika Srpska
« Zadnji post od x u Svibanj 03, 2019, 09:13:35 prijepodne »
USKORO OPŠTI KOLEKTIVNI UGOVOR U REPUBLICI SRPSKOJ
03.05.2019.

Ministar rada i boračko-invalidske zaštite Republike Srpske Duško Milunović rekao je da će javnost biti upoznata o konačnim rješenjima opšteg kolektivnog ugovora nakon što socijalni partneri zauzmu stav o usaglašavanom tekstu.

"Na posljednjem sastanku dogovorili smo da do 20. maja organi naših socijalnih partnera zauzmu stav o tekstu, a nakon toga ćemo informisati javnost o sadržaju i značaju opšteg kolektivnog ugovora", rekao je Milunović.

On je istakao da su u proteklom periodu vođeni intenzivni razgovori sa socijalnim partnerima i u kratkom periodu održana četiri sastanka u vezi sa potpisivanjem opšteg kolektivnog ugovora.

Milunović kaže da su stavovi u najvećoj mjeri približeni o najvažnijim pitanjima u opštem kolektivnom ugovoru.

"Oni su bili rezultat kompromisa sve tri strane u pregovorima, i ne bih želio da u ovom trenutku govorim o konačnim rješenjima", naveo je Milunović.

www.pravobih.com
6
Pravo / Zbog nedostupnosti optuzenog u 2018. godine, u 268 predmeta doslo do zastare
« Zadnji post od x u Travanj 30, 2019, 09:05:54 prijepodne »
Zbog nedostupnosti optuženog, tokom 2018. godine, u 268 predmeta došlo do zastarjelosti krivičnog gonjenja
30.04.2019.

Više stotina osumnjičenih i optuženih za krivična djela neće biti izvedeno pred lice pravde jer je došlo do zastare predmeta koji ih se tiču, pokazali su najnoviji podaci sumirani u godišnjem izvještaju Visokog sudskog i tužilačkog savjeta (VSTS) BiH za 2018.

Do zastarjelosti kazni i roka za krivično gonjenje u pravosudnom sistemu dolazi kada od izrečene kazne ili počinjenja krivičnog djela protekne od tri do 35 godina, u zavisnosti od njegove prirode.

Sudovi su, prema podacima iz izvještaja VSTS-a, evidentirali da je 2018. godine u 268 predmeta došlo do zastarjelosti krivičnog gonjenja i u 73 predmeta u postupku izvršenja kaznenih mjera. U odnosu na 2017. godinu, ukupan broj predmeta u kojima je došlo do zastarjelosti manji je za dva.

Do zastare je najčešće, kao i tokom ranijih godina, dovela nedostupnost optuženog. Takvih slučajeva 2018. godine je bilo 209, a određene odluke o zastari su donesene jer je utvrđeno da su predmeti zaprimljeni u sudovima nakon što su protekli rokovi za nastupanje zastarjelosti.

Sudske odluke kojima se okončava postupak zbog isteka zakonskih rokova za zastarjelost dostavljaju se Kancelariji disciplinskog tužioca radi utvrđivanja eventualne odgovornosti sudije za takav način završetka tih predmeta.

Određeni broj zastara upisala su i tužilaštva. U sistem je evidentirano da su 2018. godine odluke o obustavi postupka zbog nastupanja zastare do podizanja optužnice donesene u 137 predmeta protiv 193 osobe.

- Tužilaštva su u 2017. godini evidentirala ove odluke u 152 predmeta, iz čega proizlazi da je u 2018. godini smanjen broj tužilačkih odluka o završetku predmeta zbog nastupanja zastarjelosti za 15. Odluke o zastari su donošene u fazi rješavanja prijave i vođenja istrage, a i one su upućene Kancelariji disciplinskog tužioca radi utvrđivanja eventualne odgovornosti za to - kazali su u VSTS-u.

Pojedini advokati su ranije isticali da je razumljivo da je veliki broj zastara nastupio zbog nedostupnosti optuženih i osuđenih jer ih je dosta emigriralo nakon rata i dodali da pojedina pravdanja nisu uvjerljiva.

Osim predmeta u kojima je nastupila zastara, u godišnjem izvještaju pod lupu su došli ukupan rad i efekti sudova i tužilaštava u BiH. Opšta ocjena je da sudovi svake godine riješe više od 100.000 najstarijih predmeta, uz redovne aktivnosti, a u tužilaštvima postoji trend smanjivanja broja neriješenih predmeta. 2018. godine je podignuta 12.201 optužnica, a riješen je 2.751 stari predmet, odnosno riješeni su predmeti stariji od dvije godine.

U sudovima je, ipak, na kraju 2018. godine bilo 302.986 predmeta, što je za šest odsto manje u odnosu na 2017. godinu, kada ih je bilo 322.719, a VSTS je dao nekoliko preporuka s ciljem poboljšanja rada tužilaštava i sudova. Ukazano je na to da se više mora raditi na predmetima korupcije, koordinaciji i usklađivanju sudske prakse.

www.pravobih.com
7
Pravo / Digitalizacija poreske uprave Republike Srpske
« Zadnji post od x u Travanj 29, 2019, 09:26:34 prijepodne »
DIGITALIZACIJA PORESKE UPRAVE Republike Srpske
29.04.2019.

Digitalizacijom Poreske uprave Republike Srpske biće postignut kvalitetniji odnos prema poreskim obveznicima, a naplata poreza biti veća, izjavila je ministarka finansija Zora Vidović.

"Digitalizacija poreskih uprava je jako važna za Ministarstvo finansija sa stanovišta naplate prihoda, ali i sa stanovišta odnosa poreskih uprava prema poreskim obveznicima", istakla je Vidovićeva.

Ona je napomenula da će se digitalizacijom uštedjeti vrijeme poreskih obveznika, koji neće morati da dolaze do poreskih uprava i "donose papire". "Tako će i Poreska uprava imati velike materijalne i uštede u ljudskim resursima", navela je Vidovićeva.

Osim prihoda koji će se naplatiti u većoj mjeri, istakla je ona, veoma je važno to što se digitalizacijom isključuju subjektivni faktor u poreskim upravama.

"To znači da više nisu referenti ti koji odlučuju kada će nekome nešto poslati i da li će to poslati, te da li će to uraditi na vrijeme. Pošto je sve automatizovano, svi poreski obveznici biće u ravnopravnom položaju, a isključuje se faktor subjektivnosti koji je jako problematičan u svim poreskim upravama", naglasila je ministarka finansija.

Ona je rekla da će digitalizacija omogućiti kvalitetniji odnos prema poreskim obveznicima, da će biti mnogo veći naplaćeni prihodi i mnogo veći prijavljeni prihod.

"Od 2017. godine kada je u Poreskoj upravi Republike Srpske uveden novi sistem i digitalizacija došla na viši nivo ostvarena je izuzetna naplata, koja je čak 14 puta bila veća od cijene projekta, a takva naplata obezbjeđuje stabilnost u budžetu", navela je ministar Vidović i najavila da se sistem mora nadograđivati i usavršavati.

U narednoj godini, kako je istakla, očekuje se automatizacija kontrole nad igrama na sreću, ali i unapređenje sistema fiskalizacije, s obzirom na probleme koji su se pojavili u primjeni dosadašnjeg sistema.

"Ovaj proces nije nimalo jeftin, ali će biti benefita i rast prihoda", navela je ministar Vidović i dodala da će korisnici neće morati da mijenjaju postojeće kase, a da će sredstva za softver naredne godine ukoliko ovaj prijedlog bude usvojen biti planirana u Budžetu Republike Srpske.

Ministar Vidović je istakla da je cilj Ministarstva finansija, Poreske uprave i Vlade Republike Srpske u poreskom sistemu da se nizom izmjena zakona uskladi rješenje kojim će doći do tzv. prefilinga u kojem Poreska uprava popunjava i šalje rješenje za porez na dohodak za fizička lica, a ne da svako fizičko lice popunjava prijavu.

U tom slučaju bi bilo daleko više prijava poreza na dohodak, zaključila je ministar finansija Zora Vidović.

www.pravobih.com
8
Pravila foruma / ITEP visoka skola Banja Luka
« Zadnji post od Amna_S u Travanj 28, 2019, 04:14:49 poslijepodne »
Zanima me da li neko ima iskustva sa IT-akademijom u Sarajevu i njihovim fakultetom ITEP u Banja Luci?
9
Pravo / Nacrt Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnom redu i miri RS
« Zadnji post od x u Travanj 25, 2019, 09:47:52 poslijepodne »
NACRT ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O JAVNOM REDU I MIRU: Definiše se odgovornost za prekršaje ugostitelja kao preduzetnika, preciznije se propisuju određeni prekršaji javnog reda i mira, te definiše novi prekršaj "neprijavljivanje prekršaja javnog reda i mira"
25.04.2019.

Narodni poslanici u parlamentu Srpske su obavili raspravu o Nacrtu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnom redu i miru.

Nacrtom zakona propisuju se prekršaji javnog reda i mira i prekršajne sankcije koje se izriču počiniocima prekršaja, rekao je ministar unutrašnjih poslova Republike Srpske Dragan Lukač, obrazlažući nacrt zakona u Narodnoj skupštini.

"Predloženim zakonom se, između ostalog, definiše odgovornost za prekršaje ugostitelja kao preduzetnika, preciznije se propisuju određeni prekršaji javnog reda i mira, te definiše novi prekršaj "neprijavljivanje prekršaja javnog reda i mira", pojasnio je Lukač.

On je obrazložio da se propisivanju novog prekršaja na predloženi način pristupilo prvenstveno jer se u proteklom periodu dešavalo da su u javnosti u Srpskoj i regionu objavljivani snimci i drugi dokazi o činjenju raznih prekršaja javnog reda i mira sa obilježjem nasilja za koje su odgovorna službena lica imala određena saznanja u trenutku ili neposredno nakon činjenja, ali nisu učinila ništa da počinioci budu kažnjeni, a njihovo ponašanje ocijenjeno kao društveno neprihvatljivo i kažnjivo.

Lukač je obrazlažući Nacrt zakona povukao dio u članu o ometanju državnog organa u vršenju službene dužnosti po kojem bi fotografisanje policajca bilo kažnjivo do 60 dana zatvora.

Lukač je ustvrdio da je zbog, kako je rekao, neadekvatnog tumačenja stvorena pogrešna slika da MUP želi da ugrozi ljudska prava i slobode i pravo medija na izvještavanje.

www.pravobih.com
10
Pravo / Ustavni sud FBiH neustavnim proglasio odredbe o notarima
« Zadnji post od x u Travanj 25, 2019, 12:20:34 poslijepodne »
Ustavni sud FBiH neustavnim proglasio odredbe pet federalnih zakona

[size=150]Presuda Ustavnog suda U 22 / 16[/size]

Ustavni sud FBiH proglasio je neustavnim odredbe pet federalnih zakona koji propisuju da se za određene pravne poslove mora imati notarski obrađena isprava, ne ostavljajući nikakvu drugu mogućnost.
Riječ je o odredbama zakona o registraciji poslovnih subjekata, o stvarnim pravima, o zemljišnim knjigama, o nasljeđivanju i Porodičnog zakona, koje se naslanjaju na član Zakona o notarima koji je još 2015. godine proglašen neustavnim.

Presuda Ustavnog suda FBiH u predmetu U-22/19 danas je javno objavljena u Palati pravde u Sarajevu, nakon čega su notari poručili da će ići u daljnju pravnu bitku.

Potpredsjednik Federacije BiH Milan Dunović je objasnio da je Zakon o notarima FBiH osporen 2015. godine po zahtjevu nekadašnje potpredsjednice Spomenke Mičić koja je pokrenula zahtjev za ocjenu ustavnosti 2010. godine.

"Godine 2015. član 73. je proglašen neustavnim i nakon toga Vlada FBiH i Parlament FBiH nisu uradili ništa kada je riječ o usaglašavanju Zakona o notarima s Ustavom FBiH. Sljedeći korak je bio da pokrenem zahtjev za ocjenu ustavnosti šest zakona. Iz skraćenog obrazloženja se vidi da je prihvaćena neustavnost članova u pet zakona. U Zakonu o izvršnom postupku nije", kazao je Dunović.

Navodi kako je suština u tome da građani sada imaju mogućnost slobode izbora.

"Do sada građani nisu imali pravo na slobodu izbora. Ono što je zabrinjavajuće, pokazala je presuda, jeste tvrdnja da je Zakonom o notarima ozbiljno narušena pravna sigurnost i vladavina prava u FBiH. To su ozbiljene stvari preko kojih se ne može prelaziti. Zato sam pokrenuo zahtjev za ocjenu ustavnosti svih šest zakona", rekao je Dunović.

Dunović navodi da inače Zakon o notarima nikad ne bi bio prilagođen i da građani ne bi imali izbora.

"Postoji rok od šest mjeseci da Parlament uskladi Zakon o notarima i pet preostalih zakona s Ustavom FBiH. Sljedeći korak je na Ministarstvu pravde da to pripremi i pošalje u proceduru. Praktično, sada će građani imati pravo da određene dokumente rade sami. U prošlosti je bila obaveza notarski obrađene izrade. Cijene notarskih usluga su bile neprilagođene realnim mogućnostima građana", zaključio je Dunović.

Predsjednik Notarske komore FBiH Zdenko Puljić, s druge strane, poručuje da je odluka Ustavnog suda takva kakva jeste i da će notari ići u daljnju pravnu bitku kada dobiju otpravak presude.

"Presude neću komentirati. Idemo do kraja. Građani sada mogu očekivati veću pravnu sigurnost, zato što će se ugovori pisati kao i do sada. Prije se završavalo u zatvoru kad su neke agencije pisale, razni nadripisari. Ako budu pisale stručne osobe, onda smo mi dobili kao notari, jer ćemo imati gotovu ispravu.
Građani će dobiti, ako ovo bude ovako, skuplju uslugu. Naplatit će je onaj što piše ugovor ili pravni akt, a naplatit će je i notar. Bit će dupla naplata. Monopola nema nikakvog", rekao je Puljić.

Napominje da od milion i 200 hiljada notarski obrađenih isprava, koliko su napravili notari u FBiH, ima pet-šest slučajeva da se vodi osporavanje isprava.

"Nijedna još nije dobila pravomoćnost da nije pravno valjana. Notarska stručnost je dokazana. Čekat ćemo otpravak pravne presude, vjerujem da ćemo ponovo ići s apelacijom Ustavnom sudu BiH. Nismo išli na aplikaciju prema Strazburu, ali postoji spremnost da i to uradimo", kazao je Puljić.

U-22/16

 

Zahtjev Potpredsjednika Federacije Bosne i Hercegovine za utvrđivanje ustavnosti odredaba zakona čiji je pravni osnov donošenja bio član 73. Zakona o notarima („Službene novine Federacije BiH“, broj 45/02), i to: čl. 29., 34., 35. i 36. Zakona o registraciji poslovnih subjekata u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 27/05, 68/05, 43/09 i 63/14), čl. 53., 82., 147., 190., 278. i 305. Zakona o stvarnim pravima („Službene novine Federacije BiH“, br. 66/13 i 100/13), čl. 41. i 58. Zakona o zemljišnim knjigama Federacije Bosne i Hercegovine („Službene novine Federacije BiH“, br. 19/03 i 54/04), čl. 70., 128., 130., 131., 136., 147., 163., 167., 176. i 237. Zakona o nasljeđivanju u Federaciji Bosne i Hercegovine („Službene novine Federacije BiH“, broj 80/14), čl. 238. i 258. Porodičnog zakona Federacije Bosne i Hercegovine („Službene novine Federacije BiH“, br. 35/05, 41/05 i 31/14) i člana 23. Zakona o izvršnom postupku („Službene novine Federacije BiH“, br. 32/03 i 39/09).